Perspectiva de la vila (1945)

Joan Antoni Vicent Cavaller

je_caixarural_-3243

Oli sobre llenç, 23 x 29 cm.

Signat a l’angle  inferior esquerre: C R; dessota: 45.

Al revers del marc, al llistó superior, hom llegeix: Villavieja de Nules, escrit a llapis.

Conservació bastant correcta. El llenç presenta un lleuger trenc. Necessitaria una neteja i un reforçament del vernís.

Darrera peça ingressada al Museu de la Vilavella, mitjançant donació.

 

No disposem de cap pista tocant a l’autoria. Tanmateix, ens inclinem a pensar que podria tractar-se d’algun banyista de la ciutat de València.

El pintor (o pintora) va tindre bon ull en elegir l’enquadrament, emplaçat, a hores d’ara, davant de la parada d’autobusos de la carretera de la Vall. Al fons emergeixen els dos turons protectors de la vila: muntanyeta del Castell i piló de Santa Bàrbara. Conformen una V que deixa pas a un límpid cel. El nucli de població es desplega a la falda dels dos monticles, instal·lat a una plana habitada per fructífers tarongers.

El quadret destil·la harmonia,  reforçada per una paleta de colors suaus. De ben segur l’autor tenia coneixements més que bàsics de pintura. El realisme de la composició resulta patent, tot ens resulta familiar. Tan solament observem alguna concessió artística, per exemple, l’elevació del pendís del piló de Santa Bàrbara, o el relleu atorgat a la torreta de García Guijarro, a despit del campanar, que, teòricament, deuria constituir el centre principal. Tanmateix, hem de recordar que, en aquests casos, la vista, usualment, recau a la banda inferior esquerra. I que la torreta havia esdevingut ja  l’edifici civil més important de la vila. Anotem, també, que l’antic balneari de l’Estrella ja no s’hi representa, car havia sigut derrocat pocs de temps abans. La casa que apareix davall de la façana lateral de l’església correspon a l’actual estanc.

Sens dubte, aquesta obra constitueix una aportació interessant a la manera de visualitzar i representar ,plàsticament, el  nostre poble. Curiosament, alguns fotògrafs locals -Agramunt, per exemple- han emprat, recentment, un enquadrament molt similar per a les seues fotografies, radicat, espacialment, a l’inici del camí de l’Asseit. El mateix s’esdevé amb la panoràmica de la vila –obra del pintor Costi- que contemplem al mural de la plaça dels Espardenyers, executat al maig del present any. El nostre –pel moment- anònim artista  no anava mal encaminat.

Fotografia: Juan Escrig