El tren que mai no es va construir

tren XIX

Ferrocarril del segle XIX

A les acaballes del segle XIX va rodar pels ministeris pertinents a Madrid un projecte de construcció d’un ferrocarril que havia de tindre el seu punt de partida a la Vall d’Uixó i que havia d’actuar com a eix vertebrador del comerç de taronja i sabates dels pobles de la comarca de la Plana Baixa, entre els quals es tenia present amb certa preferència pel tema dels balnearis, a la Vilavella.

Les diverses notícies que apareixen a la premsa de l’època hem triat la que mostrava als seus lectors el rotatiu barceloní LA DINASTIA en la seua edició del dimarts dia 2 de setembre de 1890. Segons este diari “En la provincia de Castellón se proyecta construir una nueva vía férrea que sería de gran utilidad á una de las zonas más ricas de dicha provincia. Se trata de un tranvia de vapor, que partiendo de Vall de Uxó, enlazaría en Nules con el ferrocarril de Valencia y Tarragona.”

Segons el diari el traçat de les vies correria per la comarca i “de Nules se dirigiría a Villareal, enlazando en este punto con el tranvía de vapor de Onda al Grao de Castellón, y desde Villareal iría a terminar en el Grao de Burriana, punto de embarque de muchos productos agrícolas de la comarca.” Com es veu, el nou ferrocarril volia enllaçar els trajectes de la Panderola i el ferrocarril València-Barcelona.

El cas de la Vilavella

Continuava informant LA DINASTIA d’un traçat de vies exclusiu per a la Vilavella. Segons el text del diari de Barcelona “Unido a este proyecto, va el de un tranvía de fuerza animal entre Nules y Villavieja” únicament per a transportar clients als diferents balnearis, ja que tal i com s’especifica “ a cuyos balnearios acuden anualmente muchos miles de enfermos buscando en sus aguas la salud perdida.”

L’article acabava de manera esperançadora per al futurs clients d’este nou ferrocarril, ja que el diari assegurava que “parece que la tramitación de este proyecto se encuentra muy adelantada”.

Article elaborat per Nel·lo Navarro.